اگر خودرو ما به سرقت رفت چه باید کرد؟

به سرقت رفتن خودرو همواره از نگرانی همه افراد است،

  مخصوصا افرادی که پارکینگ ندارند و مجبورند در خیابان های خلوت پارک نمایند. برای جبران چنین اتفاقی یک راهکار وجود دارد و آن هم خرید بیمه بدنه است. یکی از پوشش های اصلی بیمه بدنه سرقت کلی خودرو است، که با  داشتن پوشش های اضافی می توان پوشش سرقت جزئی را هم به سایر پوشش های بیمه نامه اضافه کرد.اگر سرقت مربوط به قطعات وسیله نقلیه باشد سرقت جزیی محسوب می شود مانند سرقت رادیو پخش، لوازم صوتی، رینگ و لاستیک و… در این حالت مکان خودرو تغییری نکند که به آن سرقت در جای قطعات خودرو می گویند با ارائه گزارش مقامات انتظامی خسارت مورد نظر از سوی بیمه گر پرداخت می گردد. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که فکر می کنید بیمه بدنه برای خودروهای ارزان لازم نیست باید بدانید که زمان خسارت، همه این ها را فراموش می کنید و به دنبال دریافت خسارتتان هستید. خسارت بیمه بدنه بر اساس پوشش های خریداری شده از شرکت بیمه پرداخت می شود و هر قدر تعداد پوشش های بیمه نامه شما بیشتر باشد در زمان خسارت نگران پرداخت خسارت نخواهید بود. اگر هم لوکس سوار هستید و ماشین گران قیمت دارید که باید حتما بیمه بدنه داشته باشید. علت این موضوع هم این است که با پوشش هایی که بیمه بدنه حتی برای راننده های مقصر فراهم کرده می تواند یکی از دلایل این تصمیم باشد و گزینه مهم بعدی قانون خودروی متعارف می باشد که  راننده مقصر را تا مبلغی ناچیز ملزم به پرداخت خسارت می داند و مابقی خسارت را باید خود خسارت دیده با بیمه بدنه خود جبران کند. پس اگر ماشین گران هم دارید حتما بیمه بدنه داشته باشید.

خسارات تحت پوشش بیمه بدنه :

شاید خساراتی که در زمان تصادف از طرف شرکت بیمه دریافت می کنید در مقابل حق بیمه ای که شما پرداخت می کنید قابل مقایسه نیست. اگر بیمه بدنه را می شناسید حتما از پوشش های بیمه بدنه هم آگاهی دارید، اگر بیمه بدنه دارید و تصادف کرده باشید ، از نحوه پرداخت خسارت بیمه بدنه چه می دانید؟ در بیمه بدنه پرداخت خسارات بر اساس پوشش های خریداری شده وی پرداخت می شود ، بر اساس شرایط این بیمه نامه، بیمه بدنه  در ۴ مورد زیر که بیمه ثالث خسارتی پرداخت نمی کند، می تواند خسارت زیر را پرداخت می کند:

۱-راننده دارای بیمه بدنه مقصر تصادف باشد.

۲-خود راننده مقصر نباشد ولی در تصادف چنان خسارت دیده باشد که با بیمه ثالث طرف مقابل، قابل جبران نباشد.

۳-راننده مقصر متواری شده باشد.

۴-در صورتی که خودروی زیان دیده از خودروهای گرانبها باشد.

چه میزان از خسارت سرقت را بیمه بدنه جبران می کند؟

حتما این نکته را می دانید که در همه  مواردی که شما خسارت دیده اید، تمامی خسارات وارد شده به خودروی شما توسط شرکت بیمه در بیمه بدنه جبران نمی شود. در جبران خسارت بیمه بدنه، فرانشیز بیمه بدنه باید پرداخت شود. فرانشیز در بیمه درصدی از خسارت است که توسط خود بیمه گذار پرداخت می شود. در زمان خسارت کلی، فرانشیز سرقت ۲۰ درصد می باشد، یعنی اگر خودرویی به سرقت برود شرکت بیمه تنها ۸۰ درصد از ارزش خودرو را پرداخت می کند و ۲۰ درصد مانده را باید خود بیمه گذار پرداخت نماید. در ادامه این مطلب به نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه و مدارک موردنیاز برای دریافت خسارت بیمه بدنه می‌پردازیم.

سرقت کلی و سایر پوشش های اصلی

حال اگر خودرو بصورت کامل از محل توقف شده خود جابجا شده باشد و به محل دیگری جابجا گردد به این سرقت، سرقت کلی می گویند و جهت دریافت خسارت در چنین وضعیتی باید به نکات ذیل دقت گردد:
-تماس با مقامات انتظامی و پلیس جهت اطلاع رسانی بابت سرقت و تنظیم صورت جلسه
-طرح شکایت از سوی مالباخته علیه سارق یا سارقان
-معرفی مالباخته به مرکز پلیس آگاهی و ارسال پرونده سرقت
-ثبت پلاک خودرو در لیست خودروهای مسروقه پلیس آگاهی
-تشکیل پرونده جهت دریافت خسارت بیمه بدنه  در شرکت بیمه در صورت داشتن بیمه بدنه و پوشش های لازم
نکته:اگر در سرقت خودرو از محل خود به محل جدید و نامعلوم دیگری جابجا شده باشد ولی قطعات و وسایل جزیی سرقت شده باشد این سرقت شامل سرقت کلی می باشد و اگر پوشش سرقت در جا خریداری نشده باشد باز هم خسارت از محل خسارت کلی قابل جبران است و نیازی به پوشش سرقت درجا نمی باشد. سایر پوشش‌های اصلی اعبارتند از؛ انفجار، آتش سوزی، حادثه و واژگونی خودرو. این پوشش‌ها اصلی بوده و در بین همه شرکت‌های بیمه یکسان است و غیرقابل تغییر می‌باشند. به این پوشش‌ها، پوشش‌های پایه نیز می‌گویند.

پوشش‌های اضافی

در کنار پوشش‌های اصلی می‌توانید بر اساس نیاز خود پوشش‌هایی را به صورت جداگانه بخرید. این پوشش‌ها را پوشش‌های اضافی می‌گویند. اضافه کرد این پوشش‌ها به تعهدات بیمه‌نامه با پرداخت حق بیمه مازاد انجام می‌پذیرد. پوشش‌های اضافی مرسوم بیمه بدنه بیمه البرز شامل؛ سرقت در جای تمام قطعات: همانطور که در بالا توضیح داده شد، اگر در صورت عدم انتقال خودرو یکی یا چندتا از وسایل فابریک و یا غیرفابریک (در صورت اعلام به بیمه گر) خودرو ربوده شوند، بیمه گر متهد به پرداخت خسارت مربوطه خواهد بود.

  • حوادث طبیعی
  • شکست شیشه به تنهایی
  • مواد شیمیایی
  • عدم اعمال قاعده نسبی سرمایه
  • ایاب و ذهاب

بیمه البرز نمایندگی لاجوردی

تهران، منطقه ۶، محله جهاد، میدان جهاد (فاطمی)، خیابان شهید گمنام، نرسیده به میدان گلها، خیابان ۲/۱، پلاک ۸۱، طبقه چهارم