لزوم تهیه بیمه برای ساختمان از طرف مدیر ساختمان

مدیریت ساختمان یکی از کارهای به ظاهر ساده ولی پر مسئولیت است در این مطلب بر حسب وظیفه بر آنیم تا به شما اطلاع رسانی کنیم تا با

مسئولیتی که  شاید به صورت نادانسته نسبت به تعهدات قانونی پدیرفته اید آشنا کنیم

آیا می دانید چه خطراتی مجتمع و ساختمان شما را تهدید می کند؟

آیا می دانید در صورت بروز بعضی حوادث، فقط و فقط مدیر ساختمان مسئول جبران خسارت وارده خواهد بود؟

آیا می دانید شما می توانید این خطرات را با مبلغ خیلی اندک بیمه کنید؟

و چه بیمه هایی برای آن نیاز هست؟

 آتش سوزی

لازم است ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان ها را اینجا ذکر کنیم: مدیر یا مدیران ساختمان موظفندتمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آن ها به وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از مالکین اخذ و به بیمه گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش سوزی، مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارت وارده می باشند. پس شما موظف هستید طبق قانون، بنای کل ساختمان را در قبال آتش سوزی بیمه کنید. و این وظیفه قانونی شماست.

حوادث آسانسور

اگر مجتمع شما دارای آسانسور هست، شما (مدیریت مجتمع) به نمایندگی از مالکان، مالک آسانسور محسوب می شوید. حال اگر اتفاقی حین استفاده از آسانسور برای شخصی (ساکنین و یا سایر افراد) بیافتد، شما مسئول پرداخت خسارات وارده خواهید بود. این خسارت ها در مواردی مثل سقوط آسانسور، تا چند دیه کامل هم می رسد. شرکت بیمه البرز می تواند به راحتی و با پرداخت مبلغی بسیار اندک، به مدت یک سال شما را در قبال این حوادث بیمه کند. این بیمه نامه «بیمه مسئولیت دارندگان آسانسور در قبال استفاده کنندگان» نام دارد.

حوادث داخل ساختمان

امکان دارد حوادثی در ساختمان برای مراجعین یا ساکنین اتفاق بیافتد که شما به عنوان مدیر مجتمع مسئول جبران این خسارت ها باشید. به طور مثال به دلیل لیز بودن یا غیر ایمن بودن زمین، شخصی سقوط کند. یا جدا شدن سنگی از نما و سقوط آن باعث آسیب به مال یا جان شخصی شود. یا غیر ایمن بودن تأسیسات باعث حادثه ای شود و … شما می توانید بیمه نامه ای به نام «بیمه مسئولیت مدیران مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری در قبال اشخاص ثالث» تهیه کنید که تمام این حوادث را تحت پوشش قرار دهید.

در این بیمه نامه منظور از شخص ثالث هر شخصی به جز مدیر ساختمان می باشد. مدیریت ساختمان می تواند خود و تمام اشخاص ثالث اعم از ساکنین، مهمانان آنها و هر فردی که به ساختمان و یا در نزدیکی ساختمان رفت و آمد دارد. با پرداخت مبلغی انداک (چرا که مدیریت مسئولیت پرداخت حق بیمه از شارز ساختمان را عهده دار است) بیمه نماید.

حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان یا کارگر ساختمان

در صورتی که ساختمان و مجتمع شما دارای سرایدار، نگهبان یا کارگر نظافتچی یا مسئول تأسیسات باشد، قانوناً شما به نمایندگی از مالکین ساختمان کارفرمای این شخص محسوب می شوید و طبق قانون اگر اتفاقی در حین کار برای کارگری بیافتد، کارفرما مسئول پرداخت غرامت خواهد بود. این غرامت شامل پرداخت هزینه های پزشکی و درمان، غرامت (دیه) فوت و نقص عضو هست. بنابراین در صورتی که از این افراد در ساختمان استفاده می کنید، حتماً «مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان» خریداری کنید. چرا که قاعدتاً پرداخت هزینه ای مانند دیه فوت یک شخص، از جیب شخصی شما یا حتی صندوق ساختمان، امکان پذیر نیست.

سرایت آتش سوزی به مکان های دیگر

در صورت بروز آتش سوزی گسترده یا بروز انفجاری مهیب در ساختمان شما، امکان اینکه آتش سوزی به ساختمان های اطراف، یا خودرو های پارک شده در خیابان یا خودروهای همسایه ها سرایت کند، قانوناً مجتمع شما مسئول جبران این خسارت خواهد بود. بنابراین شما می توانید «بیمه مسئولیت به تبع حریق» تهیه کنید و خیال خود را حتی بابت آتش سوزی های گسترده راحت کنید.

کارشناسان ما با تجربه صدور صدها بیمه نامه در این زمینه آماده ارائه مشاوره، توضیحات بیشتر، و صدور بیمه نامه هستند.

بیمه البرز نمایندگی لاجوردی

تهران، منطقه ۶، محله جهاد، میدان جهاد (فاطمی)، خیابان شهید گمنام، نرسیده به میدان گلها، خیابان ۲/۱، پلاک ۸۱، طبقه چهارم